|
|||
Bienále jsem navštívil poprvé; k tomu, že jsem se do Brna
vypravil, mne pohnula témata doprovodných výstav (Frutiger,
Týfa). Výstavu Frutigera bohužel už nenavštívíte, skončila dříve
než celé bienále, už 3. září.
*** Výstava "Read Me -- s Adrianem Frutigerem světem znaků a písmen" spojuje průřez dílem A. F. s úvodem do tvorby písma, logotypů, typografie a sazby. Plocha jedné místnosti je rozdělena mezi oba okruhy asi tak napůl a velice intenzivně využita. Návštěvník, který sem přišel především kvůli Frutigerovi a méně kvůli základům typografie, tím může být trochu zaskočen. Obě části však stojí za shlédnutí. Frutigerovi jsou věnovány tři stěny:
*** Výstava "Josef Týfa" poněkud zklamala: jsou tu vystavena asi všechna písma, která Týfa navrhl, bohužel však nejsou jejich kontury dokonale přesné (asi vinou kopií z fotosazebních předloh); ve vitrínách jsou položeny (zavřené), které Týfa graficky upravil, a na stěně visí životopis. Dohromady to není o moc více, než co můžete vidět v knize "Typographia 2". *** Z rozsáhlé expozice vlastního bienále popíši jen zajímavé návrhy písem. V české expozici se střešovická písmolijna prezentuje digitální adaptací Preissigovy antikvy (Otakar Karlas a František Štorm) a celým svým vzorníkem. Velice se mi líbila písma Axela Bertrama (Německo): přechodová antikva Lucinde je současné písmo s nezaměnitelným charakterem, dynamická antikva Rubenau a lomené písmo Salomo jsou velice pěkně zpracovaná "starobylá písma". Mnoho autorů se snaží o nové, originální bezpatkové písmo pro univerzálním použití. Jde dnes o určitou módu. Neviděl jsem ale mezi velkým počtem návrhů žádný výrazný výsledek -- bezpatková písma jsou si příliš podobná. Jinou cestou může být lineární antikva (slučuje prvky serifových i bezserifových písem); takovou vytvořila Yvonne Diedrich z Německa (ITC Diadis).
Peter Biľak navrhl písmo Eureka v serifové i bezserifové verzi,
Zdá se mi, že serifová verze na to doplatila -- nedosahuje
stejnoměrného zabarvení stránky (http://www.ui42.sk/peterb).
Grafický design 2000 je výstava českých a slovenských plakátů ve dvoraně obchodního domu, jistě oceníte i lávku, po které se sem chodí. Dokládá, jak se dá vytvořit pasáž i v nepříznivých podmínkách. *** Studio Najbrt umožňuje (zdarma) navštívit výstavu piktografických pajduláků z výroční zprávy, která už byla v Praze. *** Pozor na to, že bienále má zavřeno v pondělí a úterý!
19. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2000 (doprovodné
výstavy: výstava členů mezinárodní poroty, Josef Týfa, Marcel
Duchamp, Práce z Holandska)
Studio Najbrt
Grafický design 2000
Svět přátel -- mezinárodní výstava plakátů |
|||
|
|||
|